اربعین حسینی (ع) در المراقبات

اربعین حسینی (ع) در المراقبات

کتاب شریف المراقبات که نوشته ی عارف کامل میرزا جواد آقای ملکی تبریزی است در ذیل مراقبات ماه صفر المظر ایگونه می نگارد :

اربعین حسینی (ع)

و از حوادثی که که مربوط این ماه می باشد این است که روز بیستم این ماه ، اربعین امام شهید الله الملک المجید می باشد و احتمال می رود که دفن سر مطهر آن حضرت هم در آن روز انجام شده باشد ، چنان که سید در کتاب اقبال گوید : « برگرداندن سر مقدس مولای ما حسین» صلوات الله علیه را به جسد شریف ، قر آن عظیم گواهی می دهد آنجا که می فرماید : ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون (آل عمران 162)

پس هرگاه خداوند خبر دهد که آن حضرت از زمان شهادت ، زنده و در نزد پروردگارش هست آیا جای شک برای کسی باقی می ماند ؟ و به ویژه برای عارفان  جای تردیدی باقی نخواهد ماند .

و اما چگونگی زنده شدن آن حضرت پس از شهادت و کیفیت الحاق سر مطهربه بدن شریف پس از آن که جدا بود پرسشی است که از عبد نسبت به خداوند جل جلاله از این که بخواهد تدبیر مقدورات او را بداند جز بی ادبی و نادانی و اقدام به آن چه که مکلف به دانستن و پرسیدن از آن نیست نخواهد بود .

تا آنجا که گوید : عبد باید بر آنچه بر او واجب است اکتفا کرده و تصدیق قرآن کند به این که جسد مقدس او پس از شهادت تکمیل گشته و او زنده و در دار سعادت روزی خوار است و آنچه در کتاب کریم می باشد او را از افزایش دلیل و برهان بی نیاز فرموده است .

بررسی سخن سید بن طاووس (ره)

از ظاهر بیانات سید بن طاووس (ره) بر می آید که او از ظاهر این آیه کریمه این طور استفاده نموده است که زندگی شهیدان راه خدا که در این آیه بدان اشاره شده مستلزم کامل شدن همین بدن است و لذا در این باب به آنچه گذشت سخن رانده است و قضاوت آن بر خواننده پوشیده نیست .

و شاید این الزام را ، ایشان را به غیر «آیه شریفه» از دلایلی که به دست ما نرسیده به دست آورده باشد . یا ممکن است مقصود سید از بیاناتش بر ما پوشیده باشد ، و این که فرموده است : پرسش از کیفیت زنده شدن آن حضرت و جمع شدن سر و بدن مطهر بی ادبی عبد می باشد به شرطی است که بخواهد چگونگی تدبیر مقدورات پروردگار را بداند و این از جهل بنده است .

مقصود سید جلیل القدر از این سخن معلوم نیست ! زیرا پرسش برای شناسایی و معرفت وفهم از چگونگی مقدورات خداوند جل جلاله مطلبی معمولی میان علما بلکه اولیا است و پرسش برای شناختن این مراتب از او پرسش برای زیاد شد معرفت است و این بسیار پسندیده است و لی ممکن است مراد سید جلیل القدر غیر ظاهر کاملش باشد و او نسبت به آنچه گفته است داناتر خواهد بود .

مراقبات اربعین

بر مراقب لازم است که روز چهلم را روز اندوه خود قرار دهد و کوشش کند که امام شهید را در نزد قبر آن حضرت(ع) زیارت کند اگر چه یک مرتبه در عمرش باشد ، چنانچه خبر شریف نشانه های شیعه و مومن را پنج چیز معرفی فرموده است :

پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز ،

زیارت اربعین ،

انگشتری به دست راست کردن ،

پیشانی بر خاک گذاشتن ،

و بسم الله الرحمن الرحیم را با صدای بلند گفتن .

هرگاه برای شخصی رفتن به نزد قبر شریف امام حسین (ع) ممکن نباشد در هر کجا که باشد آن حضرت (ع)  را زیارت نماید  به همین ترتیب پس از آن که از این روایت خبر دار شد بر او لازم است که به همه آنچه مضمون این روایت است مراقبت نمایدحتی لازم است هیچ وقت انگشتری به دست چپ نکند ، هر چند انگشتر به دست راست هم داشته باشد .

در مستدرک الوسائل مرحوم حاج آقا میرزا حسین نوری آمده است که اخبار مجوزه در این باب به سبب تقیه می باشد هرکه بخواهد در این باب به کتاب مذکور رجوع نماید .

و باید که در روز اربعین را به آنچه در سایر اوقات مهمه عمل می نموده به پایان برساند و متوسل به حامیان روز یعنی ائمه دین صلوات الله علیهم اجمعین گردد و نیکی حال و نیکی عمل خود را از خداوند جل جلاله در خواست کند .

درباره نویسنده

در راه معشوق ، هر زحمتی به یک معنا لذتی است ، در این راه فرماندهی از آن تو ست یا حسین ...

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.