ویژه ۹ دی ، لیله القدر انقلاب و باطل السحر فتنه

ویژه ۹ دی ، لیله القدر انقلاب و باطل السحر فتنه

امام خمینی (ره) و عاشورا

محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، فداکاری سیدالشهدا سلام اللّه علیه است که اسلام را بری ما زنده نگه داشته است. زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا با همان وضع سابق و از طرف توده های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری به عنوان عزاداری راه می افتاد. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت ها را حفظ کنید. البته اگر چنانچه یک چیزهای ناروایی بوده است سابق و دست اشخاص بی اطلاع از مسائل اسلام بوده، آنها باید یک قدری تصفیه بشود…. (صحیفه امام خمینی ره جلد ۱۵ ص ۳۳۰)

این خون سیدالشهداست که خون های همه ملت های اسلامی را به جوش می آورد و این دستجات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می آورد و بری اسلام و بری حفظ مقاصد اسلامی مهیا می کند. در این امر سستی نباید کرد (صحیفه امام خمینی ره جلد ۱۵ ص ۳۳۱)

امام خمینی (ره) و حکومت اسلامی

اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می کند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگریها و چپاولگریها و فسادها و تجاوزها بکشد وانسانها را به کمال مطلوب خود برساند. و مکتبی است که برخلاف مکتبهای غیرتوحیدی ، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته ، ولو بسیارناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذارننموده است ؛ و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آنها کوشیده است . اینک که به توفیق و تایید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده ، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است ، بر ملت عظیم الشان ایران است که در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در راس تمام واجبات است ، که انبیای عظام از آدم – علیه السلام – تاخاتم النبیین – صلی الله علیه و آله و سلم – در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسانموده اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ بازنداشته ؛ و همچنین پس ازآنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام – علیهم صلوات الله – با کوششهای توانفرسا تاحد نثار خون خود در حفظ آن کوشیده اند. و امروز بر ملت ایران ، خصوصا، وبر جمیع مسلمانان ، عموما، واجب است این امانت الهی را که در ایران به طوررسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده ، با تمام توان حفظنموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند. و امید است که پرتو نور آن بر تمام کشورهای اسلامی تابیدن گرفته وتمام دولتها و ملتها با یکدیگر تفاهم در این امر حیاتی نمایند، و دست ابرقدرتهای عالمخوار و جنایتکاران تاریخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمدیدگان جهان کوتاه نمایند.(وصیت نامه امام خمینی ره ص ۱۹)

قانون شکنان از منظر امام خمینی (ره)

اینجانب هیچ گاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می شود و اشخاصی از روی جهالت و عقده وبی انضباطی برخلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند؛ لکن عرض می کنم که قوه مقننه و قضاییه و اجراییه با زحمات جانفرسا کوشش در اسلامی کردن این کشورمی کنند و ملت دهها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند؛ و اگر این اقلیت اشکالتراش و کارشکن به کمک بشتابند، تحقق این آمال آسانتر و سریعترخواهد بود. و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده میلیونی بیدارشده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است ، آمال انسانی – اسلامی به خواست خداوند متعال جامه عمل به طور چشمگیر خواهد پوشید و کجروان واشکالتراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند. (وصیت نامه امام خمینی ره ص ۲۹)

گزیده ی بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت ۹ دی ۱۳۸۸ :

 مطمئن باشید که روز نهم دیِ امسال هم در تاریخ ماند. حرکت عظیم روز چهارشنبه ی نهم دی ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسئولین قوه‌‌‌‌ ی مجریه، مسئولین قوه‌‌ ی مقننه، مسئولین قوه‌‌‌ ی قضائیه، دستگاه‌‌ های گوناگون، همه میدانند که مردم در صحنه‌‌ اند و چه میخواهند.

راهپیمایی ۹ دی تجلی قدرت خدا و حرکتی ماندگار در تاریخ انقلاب است (۱۹ دی ۸۸)

moje-fetne

معرفی کتاب «موج فتنه از جنگ جمل تا جنگ نرم »

موج فتنه از جنگ جمل تا جنگ نرم، احمدحسین شریفی، ناشر کانون اندیشه جوان، ۱۳۸۸٫
کتاب موج فتنه؛ از جنگ جمل تا جنگ نرم که به قلم حجت‌الاسلام شریفی از سوی کانون اندیشه جوان منتشرشده، با تکیه و تأکید بر سخن و سیره امام‌علی علیه السلام ، ابعاد گوناگون بحث فتنه را به اختصار بررسی می‌کند.
این کتاب در هفت فصل سامان یافته است. فصل نخست به بیان مقدمات بحث و مفهوم‌شناسی «فتنه» می‌پردازد و فصل دوم به توصیف «شرایط و موقعیت‌های فتنه‌خیز» اختصاص دارد. آگاهی از این شرایط، برای تحلیل موقعیت‌های اجتماعی و تشخیص وظیفه عقلی و دینی سودمند است؛ زیرا بسیاری از افراد به سبب غفلت، در موقعیت‌های فتنه‌خیز گرفتار و بی‌آنکه بخواهند یا بدانند، هیزم آتش فتنه‌گران می‌شوند.
فصل بعدی، بسترهای اجتماعی ایجاد فتنه را بررسی می‌کند. مطالب این فصل برای متصدیان فرهنگی جامعه از این جهت مفید است که روشن می‌سازد زنگ‌های خطر فتنه چگونه و چه زمانی به صدا در می‌آیند. و به عبارت دیگر، بیان می‌کند که مبارزه با فتنه را از کجا باید شروع کرد. به عقیده نویسنده، هرگز نباید آثار ظاهری فتنه، از قبیل آشوب‌های جزئی، مخالفت‌ها و نافرمانی‌های مدنی در بخش‌های کوچکی از جامعه، ما را از آبشخورهای اصلی فتنه غافل سازد.
در فصل چهارم به شگردها و شیوه‌های فتنه‌گران برای ایجاد فتنه در جامعه توجه می‌شود. نویسنده در این فصل، دکترین فتنه و فرمول آن را تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد فتنه‌گران به چه شیوه‌هایی کار خود را پیش می‌برند. مطالب این فصل به خوانندگان کمک می‌کند درک خود را از حقیقت، بالاتر برند و فریفته ظاهر افراد و شعارهای خوب و جذاب نشوند. همچنین برخوردشان را با مسائل اجتماعی و سیاسی عقلانی‌تر کنند و از تصمیم‌های هیجانی و احساسی که خواسته فتنه‌گران است، بپرهیزند.
همان‌گونه که نویسنده اثر نیز به این موضوع اشاره دارد: «با توجه به آنکه اغلب فتنه‌ها در روزگار امام علی علیه السلام ، از ناحیه خود مسلمانان و بلکه از ناحیه مبارزان و جهادگران اولیه اسلامی و برخی از صحابه باسابقه پیامبر بود، این سؤال جدی مطرح می‌شود که چرا و به چه علت چنان افرادی با چنان سوابقی دست به فتنه و فتنه‌گری زدند و شکاف‌های عمیقی در اسلام پدید آوردند؟».
پاسخ این سؤال، با استناد به کلام امام علی علیه السلام و بیان مستندات تاریخی، در فصل پنجم این کتاب تحلیل شده است. البته این پرسش و پاسخ‌های آن، تنها به روزگار امام علی علیه السلام اختصاص ندارند. در روزگار ما نیز همین مسئله مطرح است که چرا میان مبارزان نخستین انقلاب و یاران حضرت امام، اختلافاتی شکننده پدید آمده است؛ به‌گونه‌ای که برخی هم‌سنگران دیروز، امروز رو در روی یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند؟ مطالب این فصل، عوامل بنیادین چنین تحولاتی را توضیح می‌دهد.
مؤلف در فصل ششم کتاب، به توضیح برخی پیامدهای مثبت و منفی فتنه می‌پردازد. نظر نویسنده، به پیروی از فرهنگ اسلامی، این است که با فتنه‌ها نباید فقط به‌ منزله تهدید برخورد کرد، زیرا از زاویه‌ای دیگر، فتنه‌ها فرصتی بی‌نظیر در اختیار جامعه اسلامی قرار می‌دهند؛ فرصتی برای شناخت حقیقت و حقیقت‌محوران. فتنه‌ها، موجب کنار رفتن پرده نفاق از چهره‌هایی می‌شوند که تا پیش از وقوع فتنه، هرگز گمان نمی‌رفت، چنان افرادی با چنان نیت‌هایی در جامعه رخنه کرده باشند.
در نهایت، واپسین فصل کتاب، شیوه‌های مبارزه کوتاه‌‌مدت و بلندمدت با فتنه را تبیین می‌کند. این فصل راه‌گشای خوبی برای برون‌رفت عموم مردم از فضای غبارآلود و تاریک فتنه و در امان ماندن از آسیب‌های معنوی و اجتماعی آن است. درعین‌حال، در این فصل با تکیه بر سخن و سیره امام علی علیه السلام ، راه‌های مبارزه کوتاه ‌مدت و بلند مدت با فتنه و فتنه‌گران، به متصدیان فرهنگی و نخبگان علمی جامعه نیز معرفی می‌شود.
در بخشی از این نوشتار با عنوان «شگردهای فتنه‌گران» آمده است:
در گذشته، فتنه‌ها را عموماً بعد از فراهم شدن ناخواسته بسترها و زمینه‌ها، عده‌ای از افراد با نفوذ، رهبری می‌‌کردند، اما امروزه وضعیت دگرگون شده است. سال‌ها اندیشه و تأمل می‌شود که چگونه و از چه راه و راه‌هایی می‌توان یک حکومت و نظام سیاسی را از میان برداشت یا حکومتی دیگر را جایگزین آن کرد؟ درباره یک ملت، مطالعات فراوان مردم‌شناختی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، سیاسی، ‌منطقه‌ای و تاریخی صورت می‌گیرد تا نقاط قوت و ضعف آن به دست آید و بهترین، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین شیوه برای براندازی نظام حاکم بر آن جامعه به کار گرفته شود. به‌همین‌دلیل، فتنه‌های این دوران همراه با برنامه‌ریزی‌های راهبردی دقیقی صورت می‌گیرد. فتنه‌گران تلاش می‌کنند حتی‌المقدور همه منابع و امکانات موجود را سامان‌دهی کنند و به بهترین وجه به کار گیرند. تئوریسین‌های فتنه تلاش می‌کنند با توجه به شناختی که از جامعه و نظام حاکم و حساسیت‌های مردم دارند، مجموعه مرحله‌بندی شده‌ای از اقدام‌های سازمان‌یافته را طراحی و عملیاتی کنند. در شیوه‌های براندازی نرم‌، صرفاً براندازی نظام حاکم هدف نیست، بلکه جایگزین‌کردن نظامی دیگر نیز مدنظر است؛ نظامی که بتواند حدی از مقبولیت اولیه را در میان تعداد زیادی از مردم داشته باشد. در یک جامعه اسلامی، اگر بخواهد حکومت لائیک، لیبرال و غیراسلامی جایگزین حکومتی اسلامی شود ـ که هدف اصلی بسیاری از فتنه‌ها علیه جمهوری اسلامی است ـ لازم است که از قبل، زمینه‌های فرهنگی، اخلاقی، ‌اجتماعی و ذهنی آن فراهم شده باشد. به همین دلیل، بدون داشتن یک برنامه استراتژیک بزرگ و جامع، دستیابی به چنین هدفی غیرممکن است. فتنه‌ای می‌تواند موثر باشد که برای همه قدم‌های بعدی خود، برنامه داشته باشد و قدم نخست و قدم‌های بعدی را دقیقاً محاسبه کرده باشد. طبیعتاً اگر فتنه‌گران، تجزیه و تحلیلی استراتژیک از وضعیت یک جامعه نداشته باشند، نمی‌توانند فهم درستی از قدم‌های بعدی و حوادث آینده داشته باشند. دراین‌صورت، آنها فقط جلوی چشم خود را می‌بینند و به‌همین‌دلیل، احتمال پیروزی آنان بسیار ضعیف است.
فتنه‌گران افزون بر داشتن برنامه استراتژیک، برای اجرایی کردن استراتژی‌های خود نیازمند تاکتیک‌ها و روش‌های کنش متناسب با هر موقعیت خاصند. تاکتیک‌ها و روش‌های فتنه‌انگیزی باید در خدمت تقویت و تسریع وصول به اهداف نهایی فتنه باشد. طبیعی است کسانی که مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای تاکتیک‌ها را برعهده دارند، باید ارزیابی دقیقی از شرایط داشته باشند تا بتوانند بهترین تاکتیک را در آن وضعیت خاص به کار گیرند. افزون براین،برای موفقیت برنامه‌ها لازم است افرادی که در آن اقدام خاص به کار گرفته می‌شوند، از قبل آموزش‌های لازم را در خصوص چگونگی استفاده از تاکتیک دیده باشند. بخش اعظمی از این آموز‌ش‌ها توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد؛ رسانه‌های بین‌المللی، اینترنت و فضاهای مجازی دیگر، از جمله این رسانه‌ها هستند.
نویسنده در ادامه آورده است:
تفاوت دیگر فتنه‌های مدرن با فتنه‌های گذشته این است که در فتنه‌های مدرن، حمایت‌های خارجی از فتنه‌گران قدرت مانور آنان را افزایش می‌دهد؛ چیزی که درگذشته به این شکل وجود نداشت. به عنوان مثال، در فتنه‌های دوران امام علی علیه السلام کمتر اثری از دخالت قدرت‌های بیگانه همچون ایران و روم و امثال آن مشاهده می‌شد و اثرگذاری‌ها بیشتر بُعد داخلی داشت. اما در دوران جدید، به دلیل ضربه‌هایی که نظام سلطه از حکومت اسلامی و نظام مردم‌سالار دینی در کشور ایران دیده و طعم حقارت‌هایی که از این نظام نوپا چشیده است، هرگونه کمکی به فتنه‌های داخلی از اولویت‌های برنامه‌ای آنان است. آنان هیچ ابایی از اعلام رسمی این مسئله و بیان هزینه‌های مْصوَّب برای براندازی نرم علیه کشور ما ندارند.
صاحب این اثر، پاره‌ای از شگردها و شیوه‌های فتنه‌گری را با استناد به نمونه‌های تاریخی، به‌ویژه در دوران امام علی علیه السلام ، و استفاده از تئوری‌های کودتاهای مخملی و نرم بررسی می‌کند.
عنوان‌هایی نظیر «استفاده از شیوه‌های مبارزه نرم»، «استخدام چهره‌های موجه و مقدس»، «استفاده از شعارهای خوب و جذاب»، «سخن گفتن از اصول متعالی انسانی»، «نفی گذشته افتخارآمیز جامعه»، «تحریک احساسات»، «شبهه‌افکنی»،‌ «تفرقه‌افکنی»، «جلب حمایت‌های خارجی»، «ایجاد سازمان‌های اجتماعی مردم نهاد»، «ایجاد فاصله میان میان مردم و حکومت» و «درآمیختن حق و باطل» از موضوع‌هایی هستند که در این اثر، به‌عنوان برخی از ویژگی‌های فتنه بررسی می‌شوند.
سومین و چهارمین چاپ کتاب، از سوی کانون اندیشه جوان، در ۱۹۲ صفحه و قطع رقعی، به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

منبع:

نشریه گلبرگ،شماره ۱۲۱ / حوزه نت

درباره نویسنده

در راه معشوق ، هر زحمتی به یک معنا لذتی است ، در این راه فرماندهی از آن تو ست یا حسین ...

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.