گزارش سخنرانی مراسم وداع با ماه محرم و صفر و سالگرد شهدای رضوی مسجد امام موسی بن جعفر(ع)_۱۳۹۷/۸/۱۶

گزارش سخنرانی مراسم وداع با ماه محرم و صفر و سالگرد شهدای رضوی مسجد امام موسی بن جعفر(ع)_۱۳۹۷/۸/۱۶

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم  

 الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی نبینا اباالقاسم محمد (ص) و علی اهل بیت طیبین الطاهرین

ایام جانسوز دهه آخر ماه صفر ، رحلت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) و همچنین سبط اکبر، امام حسن مجتبی (علیه السلام) و همچنین شهادت جانسوز ولی نعمتمان حضرت شمس الشموس ، انیس النفوس ، المدفون بالارض طوس ، حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم ، ان شاءالله که در این دو ماهه،ماه محرم و ماه صفر،آنچه که از عرض ارادت و ادب و ذکر و توسلی که همه ارادتمندان و شیفتگان به ساحت قدسی اهل بیت (ع)  عموماً ، حضرت سید الشهداء (ع) خصوصاً و در نهایت محضر نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم)عرض ارادت و عرض محبت و توسل داشتند، مورد لطف و عنایت و مرحمت و بزرگواریشان قرار بگیرند و برای همه ما ان شاءالله ذخیره ای در دنیا و آخرت قرار بگیرد. صلواتی ختم بفرمایید .

و همچنین یاد می‌کنیم و ثواب جلسه امشبمون را اهداء می کنیم به ارواح طیبه دوستان عزیز سفر کرده مان که در راه زیارت مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و برای عرض ارادت و محبت به ساحت قدسی حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ، این جوانان مومن ، انقلابی ، با اخلاص ، این جوانانی که الگو بودند به زیور اخلاق و ادب و ویژگی های فوق العاده ارزشمندی داشتند ، عزیزان این مسجد همه ما را داغدار کردند ، خانواده هایشان را ، دوستان و بستگان را و دل ما روشن به اینکه امروز در جوار حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) ان شاءالله میهمان حضرت هستند و مورد لطف و عنایت و مرحمت و دستگیری امام رضا (علیه السلام) قرار میگیرند ، چون مخلصانه مقید بودند که در آخر ماه صفر ، شب شهادتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام هر ساله به عتبه بوسی امام رضا مشرف بشوند و خدا این توفیق را عنایت کرده بودند که این رفقا هر ساله تقریباً توفیق زیارت امام رضا (علیه السلام) را در این چنین ایامی پیدا میکردند تا اینکه آن                    اَجَلِ شان فرا رسید و ارواح شان در جوار اهل بیت (ع) ان‌شاءالله مَسکن گرفته ، شادی ارواح طیبه همه شهداء ، امام شهداء و دوستان عزیزمان رحم الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات .

تا در فضای این بحث هستم همچنین شنیدم یکی از مومنین مسجد آقای حاج قاسم سعداوی هم از دنیا رفته اند. ان شاءلله که روحشان شاد باشد با اهل بیت (ع) ان شاءالله محشور باشند ، تسلیت عرض می کنم به خانواده شان و به جمیع اهالی محل ، از مومنین مسجد و از نمازگزاران بسیار خوب و ارزشمند مسجد بودند. ان شاءالله که خداوند متعال ایشان را هم غریق رحمت بکند ، روحشان را با اهل بیت(ع) محشور باشند ، شادی روح ایشان و اموات جمع هم صلواتی عنایت بفرمایید .

سنن الهی در رشد و افول امت ها و انسان ها تابع قواعدی است که این قواعد تخلف ناپذیرند ، به حسب آنچه که قواعد رشد و تعالی امت ها مورد عنایت و توجه و عمل و التزام و تقید قرار می گیرد،یک جامعه ای به اوج میرسد و اگر از سنن الهی تخلف بکند اون جامعه به حضیض ذلت و به قعر ذلت فرو میرود ، وقتی که تاریخ را اجمالاً مرور می کنیم خیلی اوقات‌ بحث میشود از طواغیت ، یا در مقابل طواغیت انسان‌های مصلحی که جوامع رو به صلاح و سداد رساندند ، یا طواغیتی که جوامع را به ذلت و خِذلان بردند ، این درسته که ، نقش ائمه ، چه ائمه هدی ، چه ائمه کفر ، فوق العاده نقش تعیین کننده ای است ، در این تردیدی وجود ندارد ، اساس هم همینه ، ولکن نقش امت‌ها ، امت های تابع ، امت هایی که تبعیت کردند از ائمه هدی یا           امت هایی که تبعیت کردند از ائمه ضلال ، آنها هم سرنوشت ائمه خودشان را پیدا کردند ، آنها هم هر آنچه که برای ائمه خودشان به لحاظ اضلال یا به لحاظ رشد و تعالی و هدایت به وجود آمد ، آنها هم همین سرنوشت را پیدا کردند ، وقتی که اجمالاً نگاه میکنیم در طول تاریخ ، خیلی از جاهای قران اقوام رو مثال میزند ، قوم عاد ، قوم تبع ، اصحاب الرأس ، اینها اقوامی بودند که دچار یکسری مسائلی شدند ، دچار یکسری انحرافاتی شدند که به تبع خِذلان برای امت به وجود آمد ، همانطور که در طرف مثبت قضیه عرض کردم ، در طرف منفی قضیه هم این مسئله فوق‌العاده تعیین‌کننده و مهم است ، بعضی از امت ها به جهت تبعیت از ضلال دچار این شدند که زمین آنها را بلعیده،در قرآن آمده ، بعضی از امت ها به خاطر تبعیت از ضلال و گمراهی طواغیت شون آسمان برشان سنگ باریده ، بعضی از امت ها در شرایطی قرار گرفتند که صاعقه ای و آتشی از آسمان آمده و این ها را از بین برده ، بعضی از امت ها غرق شدند ، بعضی از امت ها دچار طوفان شدند ، همه اینها مثال های قرآنی دارد ، همه اینها آیات قرآن دارد ، شما بزرگواران سر نخش رو که عرض می کنم ذهنتون نسبت به این مسئله حضور پیدا می‌کند ، اینکه این امت ها به حسب تبعیت از یک سلطان ظالم ، تبعیت کورکورانه و جاهلانه ، یا به سبب اشکالی که برای خودشان به وجود آمد یعنی به سبب انحرافی که برای اون امت به وجود آمد حالا خود تبعیت از سلطان جاهل یک نوع انحرافه ، خود رویه و سبکی که آن امت اتخاذ میکند یک نوع دیگری از انحرافه ، یک جاهایی گفته میشود که امتی مثلاً از فرعون تبعیت کردند یا از نمرود تبعیت کردند ، به جهت تبعیت از سلطان ظالم ، به جهت اینکه این فرعونِ ، این نمرودِ. یک جاهایی یک امتی تبعیت کردند از یک عمل بدی ، از یک صفت بدی ، از یک رفتار بدی ، شدند مثلاً قوم لوط ، اینها از یک رفتار بدی ، شدند اصحاب الراس اینها از یک عمل بدی ، از یک رفتار بدی، که مثلاً حالا امروز فکر می کنند دنیای متمدن آمده بعضی از انحرافات اخلاقی رو تبدیل به قانون میکنه مثل موضوعی که امروز در غرب قانونِ به عنوان قانون همجنسگرایی ، این قانون امت های منحرف بوده ، از چند هزار سال قبل امت‌های منحرف این رو قانون کرده بودند ، هر کسی رو هم خلاف این قانون عمل می‌کرد باهاش برخورد می‌کردند حتی اگر اولیاء و پیامبران الهی بودند ، این قانون            قانون جاهلیتِ ، این قانونی که امت های سابق از مثل چنین قوانینی تبعیت می‌کردند ، قوانین حیوانی ، این قانون نه تمدن میخواد ، نه تعقل میخواد ، نه درک حقوقی میخواد ، نه فطرت می‌خواد ، نه درک انسانی میخواد ، این قانون که امروزه در غرب کم نداریم از مثل چنین قانونی ، این قانون فقط توحش میخواد ، فقط بی عقلی میخواد ، فقط نفهمی میخواد ، فقط حیوانیت میخواد ، یعنی ملاک تصویب چنین قوانینی فقط حیوانیت می‌خواهد ، اون جنبه حیوانی انسان وقتی تقویت میشود یک چنین قوانینی برای انسان مشروعیت پیدا می کند ، یک چنین قوانینی برای انسان مطلوبیت پیدا میکند تلقی تصور می‌شود از چنین قوانینی ، تلقی پیشرفت می‌شود از چنین قوانینی ، و حتی مثلاً من خاطرم هست در جلسه‌ای که رئیس جمهور وقت کشور خودمان رفته بود در آمریکا سخنرانی می‌کرد در یکی از دانشگاههای آمریکا وقتی گفت که من مخالف قانون همجنس گرایی هستم در دانشگاه ، ببینید در دانشگاه یک جمع دانشگاهی همه دانشجو هستند و همه اساتید جمع جمعِ روشنفکری ، جمع جمعِ نخبگی ، وقتی که رئیس‌جمهور ما گفت من مخالف قانون همجنس گرایی هستم همه هو کردند ، هو کشیدن با صدای بلند ، یعنی این هم جواب ، این هم جواب این منطق ، به هر تقدیر ایشان هم جمله خوبی گفت. من به هر تقدیر به عنوان یک شخص ، مخالف این نظرم ، اشکال نداره که نظر مخالفی داشته باشم ، شما اجازه بدید یک نفر هم مخالف این رویه و رفتار شما باشد ، این چه نحوه مواجهه ای که شما با این دارید ، این می‌شود یک رویه ای که امت ها از یک صفتی ، از یک خصلتی ، از یک ویژگی تبعیت می‌کنند ، در بعضی از امت ها داشتیم که مثلاً این موضوع همجنسگرایی نسبت به مردان یا همجنسگرایی نسبت به زنان در اصحاب الراس و امثال اینها ، فراوان بوده این که مثلاً در یک امتی ، کم فروشی رواج داشته ، همه روی سر همدیگر کلاه میگذاشتند ، داریم دیگه در قرآن ، مدل کم فروشی این امت  که اینها کانه اینکه همه سعی میکردند روی سر همدیگه کلاه بگذارند ، این به این کم بفروشه و اون به اون کم بفروشه ، این یکی در میزان کمتر بگذاره ، اون یکی در میزان کمتر بگذارد . لذا نوع رفتار هایی که انسان اجمالاً بررسی می‌کند یا تابعی از تبعیت یک حاکم ظالم مستبد بوده که امت ها از این نوع رفتار دچار خسارت و دچار آسیب شدند یا اینکه خود امت ها مبتلا شدند به یک گناه خاصی ، امت ها مبتلا شدند به یک بلیه خاصی به یک رفتار بدی ، بعضی از امت ها هم کلکسیونی هستند از جمیع هم حاکم بد و هم رفتارهای بد و هم صفات زشت و ناپسندی که برای امت رقم خورد ، در سنن الهی هر کدام از اینها خود متولی شدن حاکم بد یک تبعات داره ، متولی شدن صفت کم فروشی یک تبعات داره ، متولی شدن صفت بد اخلاقی و فحشا و منکر در جامعه یک تبعات دارد ، اگر که این تا یک جایی جلویش گرفته نشود اگر این تا یک جایی سد نشود این مسیر ، سنن الهی به طور طبیعی در چرخه عالم طبیعت به کار می افتد و جلوی اون پدیده رو میگیرد ، حالا یا به دست جمعی از بندگان خوب خدا ، یا به صورت عوامل مختلفی که خداوند متعال اراده می کنه که آن عوامل به صورت خاص و غیبی و خارج از اراده بشری (آسمانی یا زمینی) بیایند اعمال بکنند این مسئله را و این در بر می‌گیرد جمیع اون امت را همانطور که شنیدید در بعضی از اقوام مثلاً آمده که یک قسمی از اینها آدم‌های خوبی بودن ، یک قسمشون آدم های بدی بودند ، ولی بلا که بر سر اینها نازل شده ، همه اینها را در بر گرفته ، بعد گفته شد که خب ، اینها که خوب بودند ، بلا چرا روی سر این خوبها هم نازل شد ، جواب داده شد که به جهت اینکه این به اصطلاح خوب ها جلوی اون آدم های بد رو نگرفتند همه این امت را در بر می‌گیرد . دوستان این سنت الهی ، از اون روز اول تاریخ تا به امروز ما ، اگر ما امروز بخواهیم این رو تطبیق بدهیم بر شرایط امروز خودمان ، این طور نیست که مثلاً بگوییم که اگر بلایی و گرفتاری قراره به وجود بیاید برای یک افراد یا حاکمان ظالمی ، امت های اونها نسبت به این بلا یا گرفتاری مصون خواهند بود اینطور نیست ، در زمان امروز ما هر کسی چه به شخصی چه به یک مردمی ظلم بکند اگر به یک شخصی ظلم بشود ، یا به یک ملتی ظلم بشود ، به هر تقدیر یک وقتی به یک ملتی حمله می‌کنند به یک ملتی ظلم می‌کنند ، یک ملتی را تحت محاصره قرار می‌دهند به یک ملتی اجحاف می‌کنند چه وقتی مثلاً یک وقتی یک شخصی بهش اجحاف میشود یک وقتی به یک ملتی اجحاف می‌کنند به یک ملت اجحاف میشود ، حالا این اجحاف کننده یک وقت یک شخص ، یک حاکمیت ، یک حکومت ، یک ارتش ، یک قدرت ، یک وقت یک ملت یک وقت یک جامعه ای ، هیچ فرقی نمیکنه ، سنن الهی در بر می‌گیرد ، این جوامع رو هم در برمیگیره ، امروز هر کسی که در ظلمی که به مردم ایران میشود ، در ظلمی به مردم یمن ، به مردم عراق  ، به مردم افغانستان یا در ظلمی که به هر مردمی در هر جای از دنیا شده ، هرکسی در این ظلم شریکه ، این بلیه و این عواقب این ظلم او را در بر می گیرد ، این سنت های الهی ، اگر یک جایی بحث میشه مثلاً از افول یک قدرتی که مثلاً ما میگیم طبق قوانین و قواعد و سنن الهی به تعبیر حضرت آقا قدرت آمریکا افول میکنه ، این افول فقط مال هیئت حاکمه آمریکا نیست ، مال کل مردم آمریکاست ، مال کل اون قاره ای است که ظلمی رو دارد میبیند ، مال کل اون مردمانی است که ظلمی را دارند می‌بینند در مقابل این ظلم ساکتند ، اینها یک مقطعی به ویتنام حمله کردند فکر کردند راحت از باتلاق ویتنام میتونند بیرون بیایند ، ده‌ها هزار نفر آمریکایی در ویتنام کشته شد ، ده‌ها هزار نفر آمریکایی آمدن به بعضی از کشورها حمله کردند فکر کردن با چند تا موشک و اینها می توانند حل بکنند مسئله را ، چندین هزار سرباز شون رو از دست دادن ، خانواده های زیادی را در آنجا داغدار کردند ، اینها تازه به نظر من ترکش‌های حداقلی این قضیه است ،  ترکش های خیلی بزرگ تری و عواقب خیلی بزرگتری در انتظار امت‌هایی که به ظلم راضی اند ، امت هایی که به ظلم حاکمان خودشان راضی اند ، مردمانی که به ظلم و به استبداد اولیاء خودشان و به استبداد اولیاء و ائمه خودشان راضی اند بیشتر از این که ائمه شان را در بر بگیرد خودشان را در بر میگیرد و عواقب و تبعات براشون داره ، همانطور که اون عواقب و تبعاتی که حتی برای اون مردم خوب هم داشت ، ممکنه در یک جامعه ای بخشی از مردم هم خوب باشند و لکن حاکم بد اون جامعه ، بخش بد اون جامعه به گونه ای عمل خواهد کرد که بخش خوبه اون جامعه هم از بین خواهد برد ارزش‌های اون جامعه هم از بین می‌برد ، پیشرفت‌های اون جامعه هم از بین میره ، اون جامعه چنان منهدم می‌شود و چنان منحط میشود که کلی به عقب برمیگردد ، کلی به عزیز ذلت بر می گردد ، به هر اندازه که ظلم کرده ، به هراندازه ای که به انسان ها ظلم کرده ، به هر اندازه ای که به سایر جوامع ظلم کرده ، اِقاب ظلم خودش و تبعات ظلم خودش رو میبینه ، این سنت لا یتخلف و لایتغیر الهی ، ده ها جای قرآن این مثال زده شده ، ده‌ها جای قرآن ، امم مختلف مثال زده شده و گفته شده که شما برید ببینید عاقبت اینها چه شد ، برید ببینید چه تبعاتی برای اینها به وجود آمد ، چی شدند قوم سبع ، چی شدند قوم عاد ، چی شدند قوم نوح ، چی شدند این اقوام ، اون قوم رو ببینید چی شد براش ، نمیگه مثلاً اگر یک فردی اون اتفاق براش افتاد یک حاکمی مثل فرعون شما برید عاقبت فرعون را ببینید چی شده ، بله عاقبت فرعون رو هم برید ببینید ولی برید ببینید امتش چی شد ، لشکرش چی شد ، کسانی که ازش تبعیت می‌کردند چی شدند ، مردمانی که در اون سرزمین زندگی می‌کردند چی شدند ، قومی که تحت رایه او بودن چی شدند و چه اتفاقی براشون افتاد ، برای سرزمینشان ، برای شرایطتان ، برای تبعاتشان ، چه وضعیتی به وجود آمد ، برید ببینید ، باید از این عبرت بگیرید ، هِی تاکید پشت سر تاکید که فاعتبروا  فاعتبروا  فاعتبروا ، عبرت بگیرید از این مسئله ، هم برای خودشان گفته میشه هم برای ما گفته میشه ، در جانب مثبت قضیه گفته میشه وقتی امت ها از یک نوری تبعیت می کنند ، امت ها وقتی که از یک امام هدی تبعیت می‌کنند ، امتها وقتی که از یک علم ولایتی تبعیت می‌کنند ، عزت پیدا میکنند ، امنیت پیدا می کنند ، اخوت درشون ایجاد می شود ، مثال هایی که قرآن می زند برای امت پیامبر که شروع میکنه میاد به پایین ، میگه ببینید شما چه شرایطی داشتید ، چقدر با هم دیگه مشکل و مسئله داشتید ، درگیری داشتید ، اخوت بین شما ایجاد شد ، چقدر عزت بین شما ایجاد شد ، چقدر انسانیت بین شما ایجاد شد ، چقدر کرامت انسانی رشد پیدا کرد ، هر جا وقتی که یک امام هدی آمد و شد امام جامعه و جامعه از او تبعیت کرد این امت فوق العاده رشد پیدا کرد ، ولو اینکه در یک مقاطعی حداقل‌هایی از هدایت هم وجود داشته مثلاً در یک سلسله مراتبی در یک سلسله اُممی ، ای چه بسا اون امام هدایت امام کاملی هم نبوده ولکن یک بخشی از هدایت رو محقق کرده ، همان بخش از هدایت هم برای اون امت برکات داشته ، خیرات داشته ، فواید داشته ، ثمر داشته ، در طول تاریخ این اتفاق فراوان افتاده ، بعد سایر قوانین و قواعد الهی هم به کمک آمده (( وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ )) وقتی که مردمانی به سمت ایمان ، تقوا ، اخلاق ، انسانیت ، رعایت ارزش ها و اصول انسانی می روند ، همه عوامل زمین و آسمان به کمکشان می آیند ، آسمان درب های خودش رو به روی اینها باز می‌کند ، برکات آسمان برای این ها پیاده میشود ، برکات زمین برایشان نبوغ میکند ، اینها قواعد الهی ، اینها سنن الهی ، خب آنچه که از روز اول تاریخ گفتند انبیا تا امروز همش همین بوده ، رعایت اخوت ، رعایت برادری ، رعایت اصول انسانی ، اصول اخلاقی ، ارزش‌های اخلاقی ، محبت ، مودت ، انس ، ارتباط ، کمال ، عزت ، مگر دنبال چه بودند انبیاء الهی ، مگر اولیاء خدا به دنبال چه بودند که این همه این طواغیت مخالف اینها در مقابل اینها ایستادگی کردند ، غیر از اینکه این حقایقی را که یک وقتی مثلاً یک کسی یک پیامبری یک ولی خدا آمده ، جنگیده برای قدرت خودش ، گفته من می خواهم حاکم بشوم ، لزوماً نه تو حاکم بشو ، گفته خدا حاکم بشه ، کل دعوا برای حاکمیت خداست دعوا برای این نبوده که من حاکم بشوم یا تو حاکم بشوی ، دعوا اولیای خدا برای این که خدا باید حاکم بشود ، قوانین الهی باید حاکم باشد ، ارزش‌های الهی باید حاکم بشود ، ارزش‌های الهی همون از روش‌های انسانی هستند که فطرت هر انسانی گرایش به اون ارزش ها دارد ، وقتی انسان یک قدری تأمل میکنه اصلاً دعوا بر سر چی این همه دعوا ، این همه جنگ و کشتار اینها برای چیه ، بر اثر چی این اتفاق ها دارد میوفتد ، با چی دارند مقابله میکنند ، با چی دارند میجنگند ، این حرف که خیلی حرف روشنیه ، هم عقلایی ، هم فطری ، هم روشنه ، پس چه جور میشه که یک جمع زیادی ، این حقیقت بَیِن را نمی بینند ، این حقیقت روشن را نمی بینند ، این میشه که آنچه که انسان‌ها کورکورانه و بدون تأمل و بدون بصیرت و بدون توجه که این تأکید شده که فاعتبروا فاعتبروا تأملوا عبرت بگیرید ، بصیرت داشته باشید ، تأمل بکنید در عواقب کار خودتان که میدونید وضعیت سایرین چی شد ، وضعیت شما هم همین خواهد شد ، وضعیت آیندگان هم همین خواهد شد ، آنچه که مهمه برای ما دوستان ، اینه که قواعد الهی رو فائق بدونیم ، ایمان داشته باشیم ، (( وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا )) ما ایمان داشته باشیم که حق در نهایت پیروز ، قواعد و سنن الهی در نهایت پیروزند ، اراده خدای متعال در نهایت فائق می شه ، خدای متعال مجال میده ، زمان میده ، مدت میده ، مجال میده که افراد به اختیار خودشان انتخاب بکنند ، یک جاهایی هم قدرت و قابلیت های جوامع الهی را خدای متعال نشان میدهد ، مثل اتفاقی که امروز ما در شرایط اربعین داریم می بینیم ، ببینید اربعین یک چشمه قدرت امت اسلامی ، یک چشمه قدرت امت اسلام ، یک لبیک به حضرت سیدالشهدا علیه السلام              یک لبیک کوچکی که میاد مردم یک اظهار ارادتی به ساحت قدسی حضرت سیدالشهدا علیه السلام در اربعین انجام میدهند ، پانزده بیست میلیون نفر آدم ، ظرف مدت دو سه هفته از کشور عراق و برخی دیگر از کشورها جمع میشوند در یک قطعه ای از زمین ، در این قطعه عرض ارادت و محبت خودشان را اعلام می‌کنند و اظهار می‌کنند ، این خیلی جای تأمل داره ، خدا میخواد به ما این رو نشون بده که شما قدرتمندید ، شما توان دارید ، شما قابلیت دارید ، شما محور قوی دارید شما علم هدایت قدرتمندی دارید ، شما قابلیت های زیادی دارید ، این قطعه از زمین که حسب بعضی از نقل ها ، این قطعه مسجد کوفه مسجد سهله که محل استقرار حضرت حجت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، این تیکه کانه اینکه بعضی از نقل‌ها مقر حکومت امام زمان (عج) و محلی که حضرت در این مکان مستقر میشه ، اینجا حضرت سربازان خودش رو و لشکریان خودش رو فرا می خواند ، در این قطعه از زمین اونجایی که یک لشکری میخواهد جمع شود ، حسب بعضی از قواعد میگن مردمانی که می‌خواهند جمع بشوند تحت رایه امام زمان می بایستی این قطعه از زمین را بشناسند   قبلاً این رو دیده باشند ، قبلاً این رو تمرین کرده باشند ، قبلاً با این آب و هوا اُنس گرفته باشند ، قبلاً با این زمین اُنس گرفته باشند ، با این زمین ارتباط برقرار کرده باشند ، وقتی که می‌خواهند نظامی ها یک رزمایش نظامی انجام بدهند چند بار نیروهایشان را در آن زمینی که می‌خواهند رزمایش انجام بدهند ، چند بار نیروهایشان را در آن زمین می آورند که این زمین را بشناسند با این زمین ارتباط برقرار کنند ، از آنها سان می‌بینند و بر آنها نظارت می‌کنند ، حرکتشون رو می‌سنجند آمادگی هایشان را می سنجند ، قابلیت هایشان را می سنجند ، از طرفی یک استعدادی دارند به وجود می‌آورند در اون زمین که اگر این زمین بخواهد پذیرای میلیون‌ها انسان باشد در یک مقطع کوتاهی این تمرین رو کرده باشند ، این قابلیت را برای اسکان و خدمت و پذیرایی در خودش به وجود آورده باشد که بتواند در یک مقطع کوتاهی میلیون‌ها انسان رو پذیرایی بکند. می دونید که در زمان های سابق همینطور بوده ، مثلاً اگر که پیامبر فراخوان میداده برای یک عملیاتی در مدینه این جور نبوده که یک پادگانی داشته باشند بروند در اون پادگان مستقر شوند ، مردم اسکان می‌دادند لشکر را ، مردم پشتیبانی می‌کردند از لشکریان ، یک مثلاً اوقاطی می رفتند بیرون از مدینه تمرین نظامی می کردند برمیگشتند خورد و خوراک و همه چی شان و میزبانشان مردم بودند ، امروز این حالت که مثلاً بخواهند ۲۰ میلیون ، ۳۰ میلیون ، ۴۰ میلیون فردا ۵۰ میلیون نفر آدم جمع بشوند ، کدوم پادگان می‌تواند اینها را پشتیبانی کرد و خدمت داد ، امکان پذیر نیست چنین چیزی ، مگر اینکه یک جمعی ، یک مردمی ، یک جغرافیای وسیعی ، از قبل تمرین کرده باشند این را ، ما امروز داریم می‌بینیم که در یک مقطعی قبلاً مثلاً در یک مسیری بین نجف و کربلا  این تمرین فقط صورت میگرفت ، حالا یک قدری توسعه داده شده ، رفته به سمت یک مسیری در کاظمین ، حتی از بصره شروع شده و حتی یک مقداری این طرف تر به سمت کشور خودمان هم کشیده شده ، خدمت‌رسانی و میزبانی و موکب داری به شهرهای خودمان و به این مجموعه های خودمان هم داره کشیده می‌شود . که به میزان و مقداری که ظرفیت و قابلیت میزبانی در خودمان ایجاد می‌کنیم خداوند متعال برای ما ایمان هم قرار میده ، ما چقدر قابلیت میزبانی در خودمان باید ایجاد بکنیم برای این اتفاق ، بعد خیلی قشنگ میگیم که ما عهد میبندیم از مرکز نجف از مقر امیرالمومنین(ع) با ولایت امیرالمومنین(ع) شروع بکنیم ختمش بکنیم به حضرت سیدالشهدا(ع)          بگیم این حرکت نهایتش می‌شود این ، این حرکت نهایتش می‌شود آنچه که حضرت سیدالشهدا علیه السلام محقق کرد و ما ختمش می‌کنیم به شهادت ، لذا (( أفضل العباده انتظار الفرج )) این عبادتی که گفته شده انتظار ، انتظار رو تعبیر کردند به حرکت ،  یعنی به جوشش ، یعنی به اقدام ، گفتند حرکت کنید ، اقدام بکنید ، تلاش بکنید ، کوشش بکنید ، لذا همین حرکتی که داره صورت میگیره ، همین اعلانی که داره صورت می‌گیرد ، این بهترین عبادتی که داره اتفاق می‌افتد ، لذا این فوق العاده است که مدرسه اربعین یک مدرسه فوق العاده ای است ، یعنی یک حرکت کاملاً منطبق بر این روایت افضل العباده است که ما داریم برای انتظار فرج خودمان ، داریم برای انتظار فرج امام زمان ، انتظار خودمان را اینجوری داریم اعلام میکنیم ، تا حالا مثلاً تلقی می‌شد که ما انتظار فرج خودمان را میبایست در قالب یک دعای ندبه ای یا در قالب چی اعلام بکنیم که واقعاً ما منتظر امام زمان (عج) هستیم ، بارها و بارها گفته شده که این انتظار انتظار عملی ، اقدام بکنید ، هزینه بکنید ، حرکت بکنید ، راه برید ، شعار بدید ، پذیرایی بکنید ، خدمت بکنید ، اعلان محبت بکنید ، یا اون طرف اعلان برائت بکنید ، این را فریاد بکشید ، این بهترین عبادت ، این بهترین تظاهر و انجام وظیفه در مسیر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ، لذا این حرکت حسینی ، داره مفهوم حقیقی و سِر حرکت اباعبدالله رو که میخواد منضم بشه به حرکت مهدوی داره کم کم نشون میده این رو ، کم کم اون لایه‌های مختلف اسرار حرکت سیدالشهدا(ع) داره کشف میشه ، داره امام زمانی(عج) که ورای این حرکت بوده و هدف حضرت سیدالشهدا(ع) بوده و تمهیدی برای این معنا بوده آرام آرام این داره خودش رو نشون میده ، داره ظهور پیدا می‌کنه ، داره بروز پیدا می‌کنه ، داره اون مدرسه حسینی به معنای واقعی کلمه آرام آرام گره می‌خورد به مدرسه مهدوی ، این تبلیغ ، این آمادگی ، این شرایطی که امروز داره بوجود میاد ، این ظلم و جوری که امروز سراسر عالم را در برگرفته و ظلم و جوری که از جنس  ظلم و جور یک فرد نیست ، یعنی ظلم و جور جمعی ظلم و جور بشریه ، ظلم و جوری که امروز دارد اتفاق می افتد ظلم و جور سازمان یافته است ، ظلم و جوری که ملت هایی اجماع می‌کنند برای ظلم کردن به یک ملت مستضعف ، مجموعه ای از دنیا اجماع میکنند بر ظلم بر یک قومی بر یک کشوری بر یک قومی بر یک ملتی که پناهی ندارد جز خدا ، مجموعه ای با قدرت خودشان با سلاح خودشان ، با اقتصاد خودشان محاصره می کنند ، مشکل ایجاد می کنند برای یک ملتی که پشتیبان ندارد جز اهل بیت ، به جز خداوند متعال    این همان ظلمی که وعده داده شده که در چنین شرایطی میبایستی به کمک چنین امت هایی دست های غیبی بیاید ، این ملت باید خودش را آماده بکنه برای اینکه دست های متفاوتی و از غیب بیاد این امت رو نجات بده و البته تمهیدات درون این امت و استعدادها و آمادگی ها و قابلیت هایی که خود این امت برای جلب رحمت الهی انجام میده فوق العاده تعیین کننده است . لذا شرایطی رو که امروز ما در اون داریم به سر می بریم ، وضعیتی رو که امروز دنیا دارد تجربه می‌کند یک وضعیتی است که به نظر من ما دچار یک چنین شرایطی شدیم و از یک جهتی نوید برای امت های مستضعف ، برای امت های مظلوم و هم از طرفی یک تهدید و یک خط پایانی ، اون وعده ای که حضرت آقا دادند که اسرائیل ۲۵ سال آینده را نمی‌بینند و اینکه آمریکا رو به افول است این وعده اولیاء خداست ، این وعده جدی ، این وعده ،وعده ی مهمیه ، ما داریم به سمتی میریم که شرایط به گونه‌ای داره رقم می‌خورد که افول این قدرت‌ها ، با تکبر خودشان داره به اوج میرسه ، شرایطش هم آخرش معلومه ، فشار و ظلمشون هم داره به اوج میرسه ، نهایتاً ظلم ساقط میشه ، نهایتاً کفر ساقط میشه ، نهایتاً باطل ساقط میشه این صبر میخواد ، ایمان میخواد ، باور می خواد ، مجاهدت میخواد ، ایمان به وعده‌های الهی میخواد ، ایمان به وعده‌های الهی میخواد ، باور به وعده‌های الهی میخواد ، اینکه محاسبه انسان محاسبه الهی بشه ، اگر محاسبه انسان الهی رقم خورد این نتیجه حاصل خواهد شد . ان شاءالله

 

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.