گزارش؛ شب ششم محرم ۱۴۳۹

گزارش؛ شب ششم محرم ۱۴۳۹

بسم رب الحسین

با عنایات حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام امسال هم مجلس عزاداری آن حضرت توفیق نمازگزاران مسجد بود ، و ۵ شب دوم دهه محرم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دسمی و با مداحی مداحان اهل بیت ، مجلس عزا برپا بود

 

🔻خلاصه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دسمی

🔹 آیت الله شاه آبادی استاد حضرت امام خمینی رحمه الله علیهما در کتاب ارزشمند شذرات المعارف مطالب ارزشمندی در باب جامعه سازی ولایی دارند که علی رغم تالیف کتاب در حدود ۷۰ سال پیش ولی بیان مساله ایشان در مقدمه این کتاب خیلی به وضع امروز ما مشابهت دارد.
ایشان می فرمایند مومنین امروز در نشستها و جلسات خود دائم از وضعیت بد جامعه و رواج فساد و تضعیف اسلام سخن می گویند ولی این گفتگوها چه فایده ای دارد جز این که وضع را بدتر می کند؟ ایشان اسم این کار را می گذارند مذاکره مرض! یعنی شما بنشینید دائم از بدبختی ها بگویید بدون این که دنبال راهکار باشید و مرض را درست تشخیص بدهید و درست نسخه بپیچید و درست اقدام کنید.

لذا به تعبیر ایشان برای علاج مرض جامعه مسلمین باید اول علت مرض را پیدا کرد نه این که دائما معلول را بیان کرد و اگر این علت درست تشخیص داده نشد علاج هم اشتباه می شود و به اقدام هم نمی انجامد و فقط این یاس و ناامیدی و سرخوردگی در اثر تکرار و تلقین دائما شدت پیدا می کند.
الان هم وضع ما همین است که هم جامعه ما به چنین وضعی مبتلا است و هم مومنین ما در گفتگوها دائم از وضع بی حجابی و فساد و اشکالات ادارات و امثالهم سخن می گویند انگار خودشان بیرون گود هستند و مردم داخل گود و حالا باید کارشان ذکر مشکلات و انحرافات باشد در حالی که باید حرفهایی زده شود که هم امید بخش باشد و هم منجر به اقدام عملی و تعیین سهم هر کدام از مومنین در تکالیف اجتماعی.
آیت الله شاه آبادی ٣ علت اصلی برای مرض اجتماعی مسلمین ذکر می کنند و یک علت مکمل.

🔴 اولین مساله غرور مسلمین است یکی به حقانیت اسلام و دیگری به مساله شفاعت.
🔹 درباره غرور بر حقانیت ایشان می فرماید چون مسلمین ایمان دارند که دین آن ها حق است و خداوند حافظ دین خود است نوعی غرور در آن ها ایجاد شده که باعث نخوت و سستی و عدم تحرک و اقدام در آن ها شده است. خطر این این غرور به حدی است که منجر به کفر هم می تواند بشود.
درباره غرور بر شفاعت هم می فرمایند شیعه چون حب اهل بیت علیهم السلام دارد فکر می کند هر گناهی مرتکب شود بالاخره دست او را خواهند گرفت لذا بازدارندگی از او سلب می شود و نتیجه آن تجاهر به گناه و دلداری دادن به خود است که اهل بیت قرار است او را به هر شکلی دستگیری کنند. لذا این نوع از غرور به فسق می انجامد.
در حالی که شفاعت قواعدی دارد و معنای آن بی قاعده بودن عالم هستی نیست. شفاعت برای مساعدت و کمک به مومنین است در جایی که خطاهایی ممکن است از آن ها سر بزند نه این که رویه آن ها این باشد.
این دو نوع از غرور از آفات جدی جامعه اسلامی است که باید تلقی افراد اصلاح شود. تاثیر کفر و فسق ناشی از این دو غرور در روح انسان ها از شیوع وبا سریعتر و خطرناک تر است.
جامعه ای که بر دین حق است باید شور و نشاط بیشتر و امید بیشتری داشته باشد که آن دین الهی را به فعلیت برساند نه این که دچار رکود و رخوت شود. دین بر حق یعنی این ظرفیت در دین موجود است که شما بتوانید با فعلیت در آوردن آن اسلام را در جهان استعلا دهید نه این که مثل قوم بنی اسرائیل بگویید موسی و خدایش جهاد کنند ما هم استفاده کنیم. لذا این دین حق یعنی اقتصاد و مدیریت و سیاستی که این دین برای شما اورده حق است با خیال راحت و با جدیت آن را دنبال کنید تا به فعلیت برسد. اقتصاد شما بر خلاف غرب که به دنبال سود و نفع شخصی است به دنبال نفع رساندن به دیگران است این مبنا را بگیرید و جلو بروید. امر به معروف و حفظ نماز و حفظ دین را در تمام سال دنبال کنید این فلسفه عاشورا و عزاداری است. اقدام برای تحقق نهضت عاشورا با تقویت اراده ها و همت ها و تلاش مضاعف.

🔴 عامل دومی که ایت الله شاه آبادی برای امراض جامعه مسلمین ذکر می کنند یاس و نا امیدی است.

🔹 القای یاس در قلوب مومنین به این که شما نمی توانید شما استعداد ندارید شما قابلیت ندارید از علتهای اصلی این مرض است که توسط خودمان به خودمان القا می شود و دشمن هم به آن دامن می زند. این یاس نتیجه اش می شود بی تحرکی و در نتیجه واگذاری میدان عمل به دشمن.
این یاس از خود مفاسد بدتر است و گناه بزرگتری است. عاشورا به ما می گوید حتی کسی که فتنه ای علیه امام و امت انجام داده هنوز راه بازگشت دارد می تواند توبه کند و اتفاقا پیشرو هم بشود.

🔴 سومین مساله اختلاف مسلمین است.

🔹 ایشان می فرماید خیط اخوت یعنی رشته برادری و محبت در جامعه از هم گسسته است هم بین خودمان و هم بین جوامع اسلامی. دشمن هم از این روزنه های قومیتی و مذهبی استفاده کرده و به آن ها دامن زده است.

🔹 لذا ایشان کل بحثشان تا اخر کتاب شذرات المعارف همین مساله اخوت است و می فرماید ما الان دچار بحران اخوت و برادری و محبت و دوستی و انس بین مومنین هستیم.
روایتی را هم تبیین می کنند که مومنین بر همدیگر ٣٠ حق دارند که اگر مومنی یکی از این حقوق را در حق دیگری انجام ندهد مسئول است.

🔸 ظلم نکردن به مونین کافی نیست الا حقوقی وجود دارد که باید این ها ادا شود و الا روح اسلامی و ولایی در جامعه محقق نمی شود.

🔹 ایشان تا پایان این کتاب بر اساس این که هر عرش ۴ رکن دارد مطالب را دسته بندی می کنند و جلو می روند.

🔺 جمع بندی ایشان این است که علت العلل همه مسائل ما عدم فهم مرام اسلام است و چون این شناخت ضعیف است به تبع در اقدام هم دچار مشکل شده ایم.

 

صدا

سخنرانی – حجت الاسلام و المسلمین دسمی

درباره نویسنده

اگر انسان هایی که مامور به ایجاد تحول در تاریخ هستند از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند ، دیگر تحولی در تاریخ اتفاق نخواهد افتاد . @ شهید آوینی

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.